מאי 2018
עשרה ימים גדושים בהם התוודענו אל נופי מרוקו המרשימים;הרי האטלס המושלגים המתנשאים מעל אינסוף נאות מדבר ירוקות;קסבות מרשימות בצבע אוכרה המתמזגות עם ההרים;שווקים צבעוניים מתובלים בריחות תבלינים;סמטאות ציוריות של המלאח היהודי עדות לקהילה גדולה ותוססת.

מסלול הטיול לפי ימים

תמונה קבוצתית בחצר ארמון הבאהיה

מסלול הטיול - לחצו על הערך כדי לקרוא בהרחבה
 מרכש אסוירהקסבלנקהרבאטוולובילוסמקנספאסאיפראןארפוד◄טנע'יר◄  וארזאזת◄ קלעת מגונה ◄ קסבת איית בנהדו קסבת טילואטמרכש אוריקהמרכש

מפתח לחיפוש - לחצו על הערך כדי לקרוא בהרחבה

גני אלמנרה ארמון אלבאהיה המלאח במרכש קברי הסעדים

לחצו על הערך להרחבה

הרחבות נוספות

הגיאוגרפיה של מרוקו ערבים במרוקו יהודי מרוקו הברברים במרוקו  טיולים במרוקו תמונות
ממרוקו

מרכש
  גני אלמנרה ארמון אלבאהיה המלאח במרכש קברי הסעדים

אל מנרה

גני אל מנרה הם גנים בוטניים השוכנים כ-3 ק"מ מערבית לחומת העיר מרכש. הגנים הוקמו במאה ה-12 על ידי השליט המווחידי עבד אל מומין. הגנים והעיר העתיקה של מרכש הם אתר מורשת עולמית.

במרכז הגנים נמצאת בריכת מים. המים מגיעים מהרי האטלס ממרחק של 30 ק"מ באמצעות מערכת הידראולית בת 700 שנים בתעלות מים תת קרקעיות הנקראות קנאת. ומשמשים כיום להשקיית מטעי הזיתים. החיילים המוסלמים התאמנו בשחייה בבריכה.

הפירמידה הירוקה הניצבת בגג הפבליון וניראית מרחוק כצריח מסגד (מנרה) היא מקור שם הגנים.

ארמון אלבאהייה

צפונית למלאח שוכן הארמון שהיה בסוף המאה התשע־עשרה ביתו של בא־חמד, הווזיר הראשי של השולטן מולאי אלחסן שבאחרית ימיו היה השליט הבלעדי של מרכש. בסוף המאה ה-19 החל לבנות את הארמון והקדיש אגפים רבים לבאהייה- אשתו המועדפת. במרכז הארמון חצר מרכזית גדולה ובה גן אנדלוסי ומזרקות. בגן המרשים שיחי גרניום, יסמין ודטורה  ועצי הדר ודקלים. רצפת הארמון מרוצפת באריחים לבנים וירוקים. בתקופת השלטון הצרפתי  שימש הארמון כבית מגוריו של המושל. בחודשים ינואר־מארס מתגוררת בו המשפחה המלכותית, ואז אסורה הכניסה למבקרים.

המלאח היהודי

ראשיתו של המלאח היהודי במראכש הוא במאה ה-16 כשמרכש התפתחה כבירה הסעדית של מרוקו. היהודים נענו לקריאתו של השולטן אחמד אלדהבי והגיעו לעיר. היהודים, מגורשי ספרד לא הורשו להתפלל עם בבית הכנסת של ר' מרדכי בן עטר בשל סגנון תפילתם השונה. הם הקימו בית כנסת משלהם שנקרא צלאת אל עזמה( בית כנסת המתבדלים).

הקהילה היהודית שיגשגה בימי שלטונו של השולטן אלדהבי סבלה מפרעות בתקופת שלטונו של מולאי איסמעיל ושוב ידעה תקופת שגשוג בסוף המאה ה-18.במאב ה-19 שוב הייתה בשפל ובסוף המאה ה-19 הגיע לכאן משה מונטיפיורי. נבנה בה בית ספר אליאנס וכבר ב-1920 המלאח במרכש היה לגדול המלחים בצפון אפריקה.

קברי הסעדים

מתחם קברי הסעדים הוא קומפלקס מבנים שבמרכזם גן אנדלוסי ובו שיחי יסמין, וורדים ודטורה.

ראשיתו במאה ה-16 בתקופת שלטונו של השליט הסעדי אלמנצור אלדהבי. המתחם נתגלה ב-1917

ושוקם על ידי בעלי מקצוע מעולים. בשל יופיים של העיטורים בחדרי הקברים, ביקור בקברים הוא אחת האטרקציות המרכזיות למבקרים במרכש.

יום 1  יום שני
ת"א✈ מדריד מרכש

עם ההגעה למרכש יצאנו לביקור בארמון הבאהיה. המשכנו אל סימטאות המלאח היהודי וביקרנו בבית הכנסת אלעזמה. המשכנו אל סימטאות המלאח שבהם שמות הרחובות הם שמות רבנים.התענגנו על פיתות טריות במאפיה ונסענו אל מלון אופרה מוגדור.

יום 2   יום שלישי
מרכשאסווירה

אחרי ארוחת הבוקר יצאנו לביקור במנארה. המשכנו לביקור בבית מרקחת ברברי. ממרכש המשכנו לעבר אסווירה(מוגדור). בדרך ראינו עיזים מטפסות על עצי ארגאן ובהמשך ביקרנו בקואופרטיב של נשים המייצרות מוצרים שונים מגרעין הארגאן.
המשכנו לעבר אסווירה וביקרנו במלאח היהודי וזכינו לתפילת מנחה באחוזת הקבר של פינטו.
המשכנו לשוק הדגים ואחרי ארוחת צהרים הלכנו למלאח ובקרנו בבית הכנסת "לקהל". המשכנו לעבר הסקאלה וממנה למלוננו Hôtel des Îles  דה זיל .
ללינה ולארוחת ערב.

יום 3   יום רביעי
אסווירהקזבלנקה

אחרי ארוחת בוקר מוקדמת יצאנו בנסיעה בכביש המהיר לעבר קזבלנקה.
בקזבלנקה נסענו ברובע אנפה וראינו את הארמון והמסגד של המלך הסעודי. אחרי הפסקת צהרים בטיילת של אנפה יצאנו לעבר מסגד חסן השני.
מהמסגד המשכנו לעבר רובע החאבוס וממנו לעבר מזרקת מוחמד החמישי. חלפנו ביככר האומות המאוחדות וראינו את הנמל של קזבלנקה.
המשכנו לעבר מלוננו ללינה ולארוחת ערב.

יום   4   יום חמישי
קזבלנקה◄ רבאט מקנס ווילובילוס  פאס

אחרי ארוחת הבוקר יצאנו בנסיעה לעבר רבאט. עברנו בשער השגרירים והגענו למתחם המלכותי בו ראינו את ארמון המלך מוחמד הששי.
המשכנו לעבר המאוזלום של מוחמד החמישי וראינו את גם הטור חסן.
המשכנו לעבר קסבת האודיה וממנה המשכנו לעבר מקנס.
במקנס שוטטנו ברחובות המלאח וראינו את בית הכנסת טולדאנו ואת תלמוד התורה.
המשכנו לאורוות המלכותיות לככר אלהאדים ואל המאוזלאום של מולאי איסמעיל שהיה בשיפוצים.
משם המשכנו  לחורבות האתר הרומאי בווילובילוס. המשכנו בדרך יפהפייה לעבר פאס למלוננו לארוחת ערב וללינה.

יום   5   יום ששי
פאס

אחרי ארוחת הבוקר יצאנו לתצפת על העיר פאס ממרומי המגדל הדרומי. המשכנו לרובע הקדרים בו למדנו על מלאכת הקדרות המסורתית. המשכנו למלאח היהודי בו ביקרנו "בבית החיים" בית הקברות של המלאח בו ראינו את מצבת הקבר של ר' בן עטר ושל ללה סוליקה. המשכשנו לבית הכנסת אבן דנאן ומשם לעבר הרחבה שלפני דלתות הברונזה של ארמון המלך.
המשכנו בנסיעה ל באב בוג'לוד ונכנסנו לשוק הססגוני של פאס. ראינו את ביתו של הרמב"ם ואת מדרסת בו אינניה. המשכנו בשוק ובו התוודענו לבראד המרוקאי ושאר מלאכות יד. אחרי הפסקת צהרים קצרה חזרנו לעיר העתיקה להמשך סיור בשוק הבשר והוורדים. ראינו את הספריה ואת האוניברסיטה אל קראווין.
המשכנו לביקור בפונדק הנג'רין המספק גם תצפית מדהימה לגגות של פאס. המשכנו לביקור בשוק והתוודענו לתעשיית הכפתנים והג'לבות, פריטי לבוש מרוקאיים טיפוסיים. המשכנו לביקור ברובע הבורסקאים ממנו תצפתנו על בורות המים והלשלשת...
חזרנו למלון לארוחת ערב ואחריה יצאנו למופע חפלה טיפוסי.

פאס הרחבות נוספות
לחצו כאן

יום   6   יום שבת
פאסאיפראןארפוד

אחרי ארוחת בוקר מוקדמת עזבנו את פאס בדרך דרומה לעבר הסהרה. עצרנו באיפראן, עיירה הניראית כעיירה שוויצרית.
המשכנו בנוף חמאדות כשאנחנו חוצים את האטלס התיכון לעבר מידלט.המשכנו לארשידייה בה עצרנו להפסקת צהרים.
המשכנו לנווה  המדבר מסקי בו התוודענו לפעילות של תלמידי בית ספר.
המשכנו למלוננו שרגווי (רוח מזרחית) כדי להתענג על הבריכה וארוחת הערב הדשנה.

יום   7   יום ראשון
ארפוד◄ מרזוגה פוגארות◄קניון הטודרה ◄טינריר

השכמה מוקדמת ב04:30 ואחריה כוס קפה להתרעננות . עלינו על הג'יפים ויצאנו למרזוגה מצויידים בפנסים ובנעלי קרוקס להסתער על דיונת החול. זכינו לראות את הזריחה היפה מעל לדיונה וחזרנו למלון לארוחת בוקר ולהתארגנות.
המשכנו בנסיעה לעבר הפוגארות והתרשמנו מהיכולת ההנדסית הקדומה.המשכנו לעבר הטודרה כשאנחנו מהלכים בבבוסתנים של כפר טודרה.
המשכנו לקניון הטודרה ולאחר ארוחת צהרים מאוחרת יצאנו לעבר מלוננו בטינריר ללינה ולארוחת ערב.

יום  8   יום שני
טינריר◄ קניון הדאדס קלעת מגונה◄קסבת תאוורירת◄קסבת טיפיל תות  וארזאזת

אחרי ארוחת הבוקר יצאנו לעבר קניון הדאדס והתרשמנו מכח הבלייה של המים שיצרו פיסול בסלעים של קירות הקניון ושניראו לנו כרגלי קופים.
יצאנו לסיור בבוסתנים לאורך אפיק הדאדס מגלים מקרוב את הפסול באבן. ראינו את ראש הקוברה ואת התחפרות המים בסלע.
המשכנו לקלעת מגונה אחרי ארוחת צהרים ושם התוודענו להפקת מי הורדים.
המשכנו בנסיעה לעבר וארזאזת בהגיענו לעיר ביקרנו בקסבת תאורירת המרשימה. המשכנו לעבר קסבת טיפיל תות כאשר אנו חוצים את עיר הסרטים.
הגענו למלוננו ללינה ולארוחת ערב.

קניון הדאדס -הרחבות נוספות לחצו כאן

יום   9   יום שלישי
ווארזאזת ◄ קסבת איית בן חאדוטילוואתמרכש

אחרי ארוחת בוקר מוקדמת עלינו על הג'יפים בדרכנו לקסבת איית בן חאדו. בקרנו ברחוב הראשי של הכפר הזרוע חנויות אינספור.
המשכנו בנסיעה בג'יפים בנוף מדברי מגוון לעבר טילוואת. בקרנו בקסבה וממרומיה ראינו את ים השבולים המרהיב שנתנו השראה לשירו של יצחק קינן שנכתב בראשית שנות השבעים.
המשכנו בנסיעה לעבר מעבר ההרים טיזינטישקה ומשם בדרך מרהיבה למרכש.
אחרי ארוחת הערב יצאנו למופע הפאנטזיה הברברי אצל עלי (  Chez Ali).
חזרנו למלוננו ללינה.

יום  10   יום רביעי
קברי הסעדים ◄ שוק מרכשעמק האוריקה◄מרכש ג'מע ליפנה

אחרי ארוחת הבוקר יצאנו לביקור בקברי הסעדים. המשכנו לשוק של מרכש ומשם נסענו לעמק האוריקה. בקרנו בקברו של השדר ר' שלמה בלחנס ונענו לאורך נחל האוריקה.שבנו למלון לארוחת ערב. אחרי ארוחת הערב יצאנו לככר ג'מע ליפנה ממנה חזרנו.. רכובים על כרכרות רתומות לסוסים.

יום 11
  מרכש◄קזבלנקה ✈ מדריד ✈ תל אביב

אחרי ארוחת בוקר מוקדמת בחמש בבוקר יצאנו לקזבלנקה וממנה המראנו למדריד ואחרי המתנה קצרה המשכנו חזרה לישראל.
תם ונשלם הטיול מרוקו.

דוד נתנאל

הוסף תגובה

שם מלא: *

אימייל:
(האימייל לא יפורסם בשום מקום באתר)