הסרט לשבור את הגלים

מוטיבים נוצריים בסרטים

סיפור אהבה נוגע ללב בין אליזבת (בס ) צעירה ממוצא כפרי החיה בכפר דייגים שבצפון סקוטלנד, ובעלה הטרי יאן .לאחר ירח דבש קצר, נאלצים בני הזוג להיפרד .יאן חוזר לעבודתו בקידוח נפט. בס נותרה לבדה והיא מחפשת דרך איך להגיע לאהובה יאן בשיחות עם אלוהים ותפילות לשובו .זהו סיפור של נתינה אינסופית של בס. אין גבול לאהבתה. האהבה של בס עומדת במבחנים חוזרים ונשנים כאשר יאן חוזר פצוע לכפר ורק מסירותה תוביל לרפויו.הסרט רצוף מוטיבים פסיכולוגיים ונוצריים.




 לשבור את הגלים
  ■ שם הסרטמדרשי שמותהכנסייה הסקוטית הקורבן של בסמותה של בסמערכות היחסים של בס


שם הסרט "לשבור את הגלים" יוצר קונוטציות של תרפיה מול גלי הים כדי להתגבר על המייתו.
הגלים מסמלים את המחזוריות בחיינו,ובס מנסה לשבור מחזוריות זו:
המחזוריות מתבטאת במעגלי החיים,בכנסייה הסקוטית. עליה מותח יוצר הסרט בקורת עזה.
האם אפשר לשבור גלים? - מים, אי אפשר לשבור אך יש כאן קונוטציה של שבירת הלוחות - משבר אמונה. הלוחות נשברו ע"י משה, דמות גברית, וכאן דמות נשית השוברת את הגלים ויחד אתם את האמונה והחברה  השוביניסטית שהסרט מציג. 

מדרשי שמות

בס- אליל המין המצרי, דמות זכרית - וכאן דמות נשית, סמל הטוהר, ההופכת בעל כורחה לזונה.
יאן - יוחנן ע"ש יוחנן המטביל
אמו של יוחנן היא בת-שבע (אליזבת) ובקצור בס.

הכנסייה הסקוטית

 

הכנסייה הסקוטית-נשלטת ע"י חבורה גברית. הכנסייה הסקוטית היא כנסייה פרסברטיאנית הנשלטת על ידי זקני העדה.
רק לגברים מותר לדבר בכנסייה. רק לגברים מותר לדבר בטקסי קבורה.
טקסי קבורה מתאפיינים בכך, שאם המת חטא- אומרים לו המלווים: "חוטא היית- ולכן תירש גיהינום". זה מזכיר את הנצרות הבסיסית, וציורי גן העדן והגיהינום.
יש בזה אולי רצון של המאמינים לא להירדף על ידי רוחו של המת.
בכנסייה זו אין גם פעמונים. אקט סמלי הוא שבסוף הסרט, לאחר מותה של בס - מנגנים הפעמונים, הבאים לציין שקורבנה של בס נתקבל. פעמון הוא סמל נשי (נגינה), הנמצא במבנה גברי(פאלי) - המופנה לשמים.באנגלית פעמון הוא bell המתחרז עם hell= גיהנום; אין בכנסייה הסקוטית bell אבל יש הרבה, הרבה, hell.
נגינת פעמונים פועלת על הרגשות. משתמשים בנגינת הפעמונים להביע רגשות שמחה כמו בחתונות,ואירועים משמחים אחרים. נגינה מבטאת שמחת חיים. להבדיל, מפעילים את הפעמון כאשר פלוני נפטר.

בכנסייה זו אין פעמונים – אין רגשות. הפעמונים ינגנו רק לאחר שהוקרב קורבנה של בס.
בכנסייה זו נעשה גם שימוש אפקטיבי בחרם שהופעל כנגד בס,לאחר שהופיעה בצבור כזונה, ונכנסה לכנסייה בלבוש זה. זה בניגוד לנוצרית הבסיסית ולתורת ישו המעלים על נס את מרים מגדלנה והדמויות הנשיות האחרות.

הקורבן של בס

ביטוי נוסף לנצרות אנו מוצאים בהקבלה בין קורבנו של ישו,טרגדיה יוונית וקורבנה של בס.
ישו נצלב ביום ששי, טרגדיה יוונית היא טרגדיה בחמש מערכות, ואילו כאן, הטרגדיה של בס מוצגת לנו בשבע מערכות, בדרגת קדושה אחת מעל זו של ישו.
החרם על בס בא לידי ביטוי במניעת היין בעת טקס האאוכריסטה. (אאוכריסטיה - ראו רשומה נפרדת באתר .לחצו כאן)
על החרם בנצרות ראו בהרחבה ברשומה נפרדת באתר. לחצו כאן.

מותה של בס

מבס נחסכת ההשפלה של הקללה שהטיחו בארונה חבורת הגברים- שקראו אחרי ארונה: "את חוטאת ולכן תגיעי לגיהנום"  חבריו של יאן, הכניסו לארון עפר, ובכך קיימו את הפסוק - כי עפר אתה ואל עפר תשוב...
אך קבורתה של בס איננה ביבשה אלא, בים, שהוא מקור החיים והאלה המסופטמית שלו תיאמת. ללמדנו שמותה יותר אצילי ושונה ממותם של בני אנוש. ישו עולה השמיימה ובכך מביא את הגאולה, ובס צוללת למים, וכך מגיעה הגאולה בדמות הפעמונים המצלצלים. בעת מותו של ישו השתררה חשכה שנמשכה שלוש שעות, וכאן, השמש זורחת, וכולם צוהלים למראה הפעמונים המצלצלים.


 מערכות היחסים של בס
 ■ אמה של בסיאן דורותי 


בס יצרה מערכות יחסים דו-מוקדיות:
 אמא-בס
 דורותי(גיסתה)-בס
 יאן -בס
בס לא השכילה לראות שהעולם שלנו מתנהל במערכת יחסים רחבה יותר שכוללת גם כנסייה ואנשים נוספים. היא הופיעה בכנסייה, אך לא השכילה להבין מה משמעות ביקוריה.
על בס עבר תהליך של רגרסיה בשל מותו של אחיה סם (בעלה של דורותי).
עם מותו היא אושפזה, כאשר אמה חתמה על האשור של האשפוז. ומאז יש לה טראומה.
תהליך הרגרסיה של בס, הביא אותה לרמה הקדם-אופרציונלית המאפיינת ילדים גילאי שנה וחצי עד ארבע. בגיל זה הילדים משתמשים במערכת מושגים של שחור ולבן, שימוש במושגים טוב ורע. ולכן היא אומרת לאמה - אני אהייה טובה, כמו שילד אומר לאמו.
היא גם מדברת עם עצמה ובורחת לעולם הדמיון, כאשר היא נמצאת בסירה המובילה אותה לקראת מותה, או בכל פעם אחרי שקיימה את דרישותיו המיניות של יאן.
היא מפתחת תלותיות ליאן שהופכת להיות קטלנית.
ההתנהגות הילדותית שלה באה לידי ביטוי כבר במפגש הראשון בחתונה - היא יודעת משהו על יחסים אך ברמת ילדים קטנים, ולכן היא פושטת את התחתונים. היא גם הולכת לשירותים, מקום אליו מגיעים ילדים קטנים המשחקים משחקי מין בשלב הוגינלי.
היא אינה מבינה שיחסי מין הם מערכת מורכבת יותר, ולכן פונה ליאן ואומרת לו קח אותי עכשיו. מהבעת פניה, אפשר לראות את שביעות רצונה כילדה ולא תגובה של אישה המקיימת יחסי מין.
כך היא גם מתנהגת עם יאן במיטה- היא מתבוננת באיבר מינו- כשם שילדה תמימה רואה זאת בפעם ראשונה. היא נעדרת חושניות ותשוקה המאפיינות נשים. ופועלת לחלוטין כילדה.


אמה של בס

יחסים אלו מאופיינים ביחס קר ומנוכר מצד האם שאינה יודעת להפגין כלפי בס רגש חם, אמהי מלטף. בס מחפשת רגשות אלה ואותם היא מקבלת אצל יאן.
 

יאן
 

בס השתעבדה לחלוטין  ליאן. היא פיתחה תלותיות המאפיינת ילדים המפתחים חרדת נטישה, ולא התנהגות של אישה בוגרת היודעת שבעלה נוסע לעבודה.
הפרידה שלה מיאן קשה מאוד. היא עושה טבלת יאוש וסופרת את הימים. וככל שהציפיות גדולות כך גדולה האכזבה.
כאשר יאן לא מגיע, ואומרים לה שיאן נפגע - היא מקבלת זאת כילדה. ומאמינה שיש בכוחה של אהבתה לרפא אותו. יאן יודע זאת ומנצל זאת בצורה משפילה. הוא אומר לה לקחת מאהב. היא איננה בשלה לכך לא נפשית ולא רגשית. אך בהמשך, בשל התלותיות שהיא מפתחת כלפיו, היא תולה בעצמה את האשמה לפציעתו, ולכן חובה עליה לגרום להחלמתו.
הוא מנסה לספק את צרכי המציצנות שלו, ומבקש ממנה, לקיים יחסים כאילו היא מקיימת יחסים אתו. והיא מכיוון שהיא נמצאת ברגרסיה - קל לה לקבל זאת ומבצעת את רצונו.
קודם כל היא מנסה עם הרופא.
היא מעמידה פנים של מתעלפת ובכך מגיעה למרפאתו. ושם הוא מגלה שהלה שהוא נהנה מהריקוד שלה. הוא מדבר אליה בשפה - רגשית, שפה שילדים מבינים. אמה לעומת זאת מעולם לא העניקה לה זאת.
ולכן בהמשך היא מנסה להגיע לרופא עם בקבוק יין, היא משתכרת, רוקדת אך לא מדברת אתו - איננה מבינה, שיש צורך במשחקי אהבה, וישר מתפשטת והולכת למיטה, ומציעה לו לשכב אתה.
הוא כמובן, לא מנצל זאת, משנה את הטון ופונה אליה בטון כועס.
כל אישה נורמאלית לא הייתה עוברת על סדר ההיום בהשפלה הכרוכה בדחייתה וסביר להניח שהייתה מתנקמת בגבר שעולל לה זאת. אך בס מתנהגת כילדה.
 בס ממשיכה לבקר את יאן הפצוע, ובמקביל בכנסייה, שם היא "משחקת" גם תפקיד של האל, הפונה אליה ומעודד אותה כביכול לעזור ליאן.
היא עולה לאוטובוס, רואה שם גבר מבוגר ומטפלת במכנסיו. בסיום היא יורדת ומקיאה. זו תגובה של מבוגרת, לחלקיק של שנייה בלבד, כי היא רואה את השפן, וחיוך ילדותי נסוך על פניה,- היא חייבת להמשיך. היא מספרת על כך ליאן. יאן אומר לה שהיא צריכה לשכב עם גבר ולא לאונן לו. וכך היא מגיעה לזונה של הכפר שואלת ממנה את בגדיה, הולכת לבד בעיירה, ואנו רואים אותה שוכבת על גבה, מייללת בבכי בשעה שהגבר שוכב אתה.
היא לא נהנתה מביצוע המשימות של יאן, אך האמינה באמת ובתמים שבכך היא תביא לו ישועה.
היא נכנסת לכנסייה עם בגדי הזונה - ובכך מנדים אותה. היא הולכת לאמה - שאינה פותחת לה את הדלת, ולכן לאחר שהילדים זורקים עליה אבנים ומתעללים בה, היא מגיעה למעגן שם עובדות הזונות, ונוסעת לספינה הגדולה, שהזונות האחרות סרבו לעלות עליה. בספינה הגדולה היא מובלת לחדרו של הכושי- שרצה לצפות בה מקיימת יחסים עם המלח שלו, אך המלח בעל אותה באכזריות, היא רצתה שיהיה עדין כלפיה, בתמונה זו קם הכושי, חותך בסכין את שמלתה במטרה להפשיטה לגמרי כדי לבעול אותה מאחור. היא מתנגדת, תופסת אקדח ומצליחה להימלט מהאונייה.

בנצרות הבסיסית, ישו מקבל את הזונות ואפילו מריה מגדלנה, הזונה הופכת לקדושה, וכאן לא מתירים לה להיכנס לכנסייה. למרות שהכנסייה הסקוטית מתיימרת לחזור לערכים הבסיסיים.
בנקודה זו מצבו של יאן מחמיר. ד"ר ריצ'רדסון מגולל בפניו את ההשלכות של יחסיו עם בס וכופה עליו לחתום על אשפוזה. יאן חותם ובס מבלת בניידת משטרה לבית החולים. היא מצליחה להימלט. אמה מסרבת לקבל אותה. הילדים מתעללים בה. דורותי מוצאת אותה, ומספרת  לה שיאן גוסס. בס אומרת לדורותי להתפלל למענו כי הוא יחלים וילך. ואז בס מגיעה להכרה, שהיא חייבת לעשות מעשה כדי להציל את יאן. אילו התנהגה כמבוגרת לא הייתה חוזרת לספינה - אך היא מתנהגת כילדה וחוזרת לספינה.
במקביל יאן עובר ניתוח,ובו זמנית מגיעה בס אל בית החולים. אמה מגיעה אליה - ולראשונה מבטאת את רגשותיה של אם, אותם חסכה מבתה. הסבא- לא מגיע מחשש לפגיעה בחרם של הכנסייה.
בס איבדה דם רב והיא מתה בבית החולים..
בטקס ההלוויה שלה - אומרת דורותי לגברים את מה שהיא חושבת- בס תגיע לא לגהינום אלא לגן עדן.


דורותי

בשלב ראשון - ישנה תלות בין בס לבין דורותי. אך משהיא נישאת, מקנאת דורותי ואת תסכולה היא מוציאה בקשר שלה ליאן (שהפך להיות המתחרה שלה על בס) אליו היא מפגינה קשר צונן ואפילו עויין. רק לאחר שהוא נפצע, והיא יודעת שהוא אינו מסכן אותה, היא מחייכת אליו, מלטפת אותו, ואפילו ליטוף בגב היד על מצחו, נושקת לו, ובשל עיסוקה כאחות היא נמצאת יותר שעות לצידו.